انا طارق محمد متخرج من كلية فنون جميلة من سنة عايش مع والدي ووالدتي واخوية عمر عندو 10 سنين وساكن انا والعائلة في شقة في منطقة جميلة كل دة مش مهم المهم هو الي حصالي انا قصتي بدات لم كنت قعد في الشقة لوحدي وزهقت ودخالت البلكونة وبصيت علي البكونة الي قدمنا عشان القي في واحدة وقف في البلكونة الي قصدنا جميلة اوي وعينة لونة ازرق وشعرها اصفر انا قعت اتاملها وهي مش بتعمل اي حاجة الي انها بتبص علي حاجة في ايدها بس بصتلي وضحكت انا في الحظة دة ضحكت بس الضحك اتحولت وبقت زعلنا ودخالت الشقة انا صورتها كنت في بالي لدرجت اني رسمتها علي طول ولم نمت حلمت بية بس الحلم كان غريب انا حلمت ان انا وهي كنا وقفين في جنينة وهي كنت جميلة زي ما هي بس في لحظة طل دة انتها لانة اتحولت لست عجوزة شكلها وحش اوي انا صحيت علطول مفزوع وطلعت اشوف البكونة ممكن تكون واقفة بس ملقتهاش قعت مستني لحد ما خرجت بصت علية ووقعت علي الارض انا قولت طب اعمل اية لحد ما قرارت اروحلها نزلت بسرعة وفكرت هقول للبواب اية بس استنيت لحد ما بعد عن البيت وجريت علي شقتها وانا طالع حسيت انا البيت مفيش حد ساكن فية خالص مفيش نور مفيش صوت الدور الوحيد الي لقيت في نور هو الدور الي ساكن فية البنت الجميلة قولت طب دلوقتي اعمل اية انا لو خبط اكيد مش هتفتح لانة وقعت قدامي بس اعمل اية خبطت علي الباب باحة عشان البواب ميسمعش والباب اتفتح ولقيت ست عجوزة خرجت وبتبصلي وعلي عينة علامات استغراب زي ما تكون عايزة تقولي انت اية الي جابك هنا انا اتخرست ومش قدر اكلمها بس قولتها انا اسف بس انا شوفت واحدة هنا وقعت فقولت اجي اشوف في حاجة ولا لا وانا بكلمها كنت خايف لدرجة مش معقولها لان شكلها فعلا يموت من الخوف مرة وحدة لقتها غضبت ولفت نفسها ودخالت انا سعتها قلبي وقع في رجالية وقولت امشي احسن بس النور قطع ومبقتش شايف اي حاجة والتلفون فاصل يعني انا محبوس بس لقيت البنت الجميلة وشها منور وجي عالية كنت ظهرة في عز الظلمة الموجودة وبتقرب علية ولحد ما جت عند وشي لقتها الست العجوزة الشكل الي عمري ما هنسة وش كلو عظم وتجعيد وعينها شحبة وشعرها خفيف انا اغمي علية من المنظر وصحيت تاني يوم لقيت نفسي قاعد علي كرسي ومربوط من كل حتة والست العجوزة قعد قدامي وبصالي وشايف بلكونتة من مكاني و كان عمر واقف في البكونة وكان في حد واقف جانبو بس هو مش شيفو عايز اندها لعمر وقولو بس هي ممكن تموتني لو اتكلمت قولتها انا اسف انا كنت جاية اساعد انا مش هعمل كدة تاني بس في لحظة وقفت واتحركت ببطء نحيت البكونة واتحولت بقت بنت جميلة زي الي كنت بشوفها اة هي ولقيت عمر ابتسم اول ما شفها حولت افك نفسي بس مقدرتش انا كدة ممكن اموت ومحدش هيعرف عني حاجة نمت خصب عني ولم صحيت لقيت نفسي مش مربوط ونايم علي سرير ولقيت صورتها في الاوضة صورتها زي ما تكون هي الي انا رسمتها فعلا هي انا معرفش جبتها هنا ازي خرجت ملقتش حد موجود نزلت بسرعة وانا بجري ولم لقيت البواب قالي انت كنت بتعمل فوق اية مردتش علية وطلعت اجري علي بتنا لقيت ابويا قالي انت كنت فين قولتو انا كنت عند واحد صاحبي قالي كنت كدة ند صحبك قولتلو كدة ازي قالي يعني بهدوم النوم دي سبتو ودخالت اوضتي افكر قي الي حصل وفعلا ملقتش الصورة الي رسمتها وبعدين دخالت عند عمر اخويا لقيتو نايم قعت مستني لحد ما صحي بس وهو نايم كان بيقول مي انا معملتش حاجة ولم صحي قواتو عمر انت كنت بتحلم بمين قالي مش بحد قالي انت كنت عندها صح قولتو عند مين قالي مي انا شوفتك امبارح وانت واقف معها في البكونة متخفش انا مش هقول لحد قولتلو يعني انت كنت شيفني وانا عندها وانت اية عرفك انا اسمه مي قالي لعصفورة قولتلو عمر متهزرش قالي هي قولتلو ازي قالي جاتلي قبل كدة وقالتلي انها اسمها مي قولتلو جاتلك فين قالي هنا وسالتني عليك قولتها اية انا قالتلي ازي طارق قولتلو وانت مسالتش نفسك هي جت ازي هنا قالي معرفش ودخالت اوضتي وانا الفضول هيمتني واعرف اية الي بيحصل روحت لولدي وسالتو بابا انت تعرف مين الي ساكن في العمارة الي قدمنا قالي يابني العمارة مش مسكونة من 5 سنين قولتلو طب وحتي الشقة الي قصدنا في العمارة قالي اشمعنا قولتلو بابا لو تعرف حاجة قولي رد وقالي العمارة كلة كنت فيها سكان وفي الشقة الي انت بتقول عليها دة كانت ساكنة بنت جميبة اوي لدرجة انا كل يوم كان بيجلها عرسان كتير وهي بترفض وفي يوم السكان سمعم صويت في شقتة ونزلو السكان وقالو انهم لقو شبح وبيقولو انو قتل البنت ومن ساعتها الكل ساب العمارة وفضلت العمارة مفيهاش سكان قولتلو ماشي يا بابا شكرا قالي بس مش دة كلو الي حصل قولتلو اية تاني قالي انا شوفت البنت كنت موجودة قبل كدة في البكونة قولتلو معقول وسبتو و مشيت وقرارت اني هروح تاني الشقة ولازم افهم اي حكاية البنت دة الي ظهت لخوية واي الشبح الي موجود نزلت المرة دة وقولتلو انا هفهم كل حاجة دلوقتي ومررحتش لوحدي لا انا خدت واحد صاحبس بيحب الرعب ولم قولتلو فرح ورحنا العمارة ولقيت البواب بيقولي مش انت الي كنت بتجري الي مرة الي فاتت قولتلو ايوة قالي وانت تبقا مين قولتلو انا واحد ساكن في العمارة الي قدامك دة ومعاية صحفي وعايزن نشوف الشقة الي فيها الشبح قالي انت مجنون الشقة مسكونة بجد قولتلو مش مشكلتك وطلع معنا وبعدين سبنا ونزل وصحبي قالي اخيا هشوف عفريت بجد سبتو ودخالت عشان ادور علية بس ملقتهاش ولقيت حاجة ممكن تفهمني اية الي حصل لقيت مزاكرات بتعتها وختها وخرجت بس حسيت بيها برا لم خرجت بهدوء لقتها وخد صاحبي وعيزة تموتو انا وقفت قدمها ولقيت صحبي بيعيط وبيقولي خرجني من هنا وهي عايزة تموتو قولتها احنا اسفين هنمش خالص وشديت صاحبي وجرين وانا معاية المزاكرات وطلعت بيتي وقولتا اكيد هفهم لم اقرها ( بكتب مزاكراتي لاول مرة واخر مرة وان بكتب الكلام د ة عشان لو حد لقها يعرف الحقيقة انا بنت جميلة وجمالي كان عامل مشكلة لاني مكنتش عارفة اذا كان نعمة او نقمة بس اكتشفت انة نقمة انا وحيدة معنديش اهل يسالو علية انا بحب شخص في العمارة الي قدمنا بس انا كان بيجالي عرسان كتير اوي بس مكنتش بوافق لانة كلو الي بيجي بيتقدملي كان عايز يتقدملي عشان جمالي مش عشان بيحبني لحد ما عرفت واحدة صحبتها وقوتلها علي كل حاجة بس هي كانت بتغير مني لانة كانت مش حلوة وفي يوم صحيت لقيت نفسي ست عجوزة شكلها وحش وعرفت ان هي الي عملت فية كدة من كتر غيرتها انا بقبت مسخ ومش عارفة اعمل اية لاني سعات بتحول وارجع جميلة وسعات ببق ست عجوزة ) مي انا فريت الكلام دة وانا مش مصدق الي بقرها وممكن اكون انا الي كانت بتحبو بس انا عمري مشفتها ولا اخد بالي منها الصراحة معرفتش اعمل اية غير اني اخد المزاكرات وارحلها وفعلا روحتلها ولقتها بس كانت بنت جميلة وفرحت لم لقت المزاكرات في ايدي وشورتلي علي صورة واحدة قولت اكيد هي دة صاحبتها الي عملت كدة فيها وكان فيظهر الصورة اسمها وعنونها وشورتلي علي الكرسي زي ما تكون عايزة تقولي جيب الست الي في الصورة وقعدها علي الكرسي هزيت راسي يعني اني وافقت وررحت العنوان وسالت علية وعرفت انها بتشتغل في السحر الاسود المهم قولتها انا عايز اعمل في واحد صاحبي سحر قالتلي ماشي بس هتدفع كتير قولتها انا موافق وجات معاية و جبتها شقتي وانا مفهمها انها شقت صحبي الي هتعملو السحر ورحت مخدرها وخبتها في اوضتي ولم الناس نامت شلتها ورحت الشقة بتاعت مي وربطها وسبتها وانا مش مصدق الي انا عملتو فيها ولا الي عملتو في نفسي لاني بقيت اروح الشقة واقد معها وتقريبا بفهمها بس هي مبتتكلمش واخوية شافني معها وقال ابوية ولم ابوية قالي انت بتروح هناك لية قولتلو انا بقعد معاها قالي انت اكيد اتجننت مش ابوية بس لا كل الي كان يعرفي قالي كدة انت مجنون كل دة عشان بطلع الشقة الي اي حد يخاف يطلعة وبكلم البنت الي بيقولو علية شبح وهي ضحية ولحد دلوقتي انا بشوفها وبرسم صورتها في كل مكان
الأحد، 12 أبريل 2015
- Blogger Comments
- Facebook Comments
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
0 التعليقات:
إرسال تعليق